Vuosi 2013 on lähtenyt käyntiin täällä Malawin puolessa hyvin tuttuun
tapaan, mitään radikaalia muutosta ei ole ollut ilmassa paitsi se, että
opintojen alkaminen on viivästynyt. Niin kuin jo kerroinkin viime vuoden
viimeisimmässä päivityksessä pienimuotoisesta lakosta Chancellor Collegessa,
jossa siis opiskelijat taas kerran osoittivat mieltään liian kalliita
lukukausimaksuja vastaan. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi tai siis saimme tietää
joululomamme aikana, että Malawin hallitus on pienimuotoisessa kriisissä
taloutensa hallinnan kanssa. Hallituksen varat eivät kuulemani mukaan riitä
pitämään yllä terveydenhuoltoa saati sitten koulutuksen tarjontaa. Malawin
taloustilanne tulevana vuonna tulee näyttämään uhkaavalta ellei asian kanssa
tehdä pian ratkaisevia yhteiskunnallisia muutoksia. Huonon taloustilanteen
vuoksi myös opiskelujen aloitus Chancellor Collegessa on viivästynyt
aikataulustaan yli viikolla, mutta kaikkien kurssien pitäisi tulla alkamaan
viimeistään tammikuun alkuviikoilla. Me suomi- vaihtarit olemme olleet asian
tiimoilta hyvinkin huolestuneita, koska haluamme ehdottomasti suorittaa
kurssimme loppuun Malawissa ja saada opintopisteet kotiin vietäviksi.
Ensinnäkin jos emme tule saamaan opintopisteitä riittävästi (jota toivottavasti
ei tule tapahtumaan) tulee meidän palauttaa opintotukea takaisin ihanaiselle
kela:lle ensisyksynä mikä ei ole kovin kiva juttu..niin ja emme tietenkään
saisi kansainvälistä sivuaineopintokokonaisuutta Malawin vaihdosta mikäli emme
saa yli 18 opintopistettä, joka ainakin itseäni huolestuttaa hyvinkin paljon
tällä hetkellä. Ei kuitenkaan pidä ottaa asiasta liikaa stressiä, katsotaan
taas kerran miten asiat lähtevät sujumaan täälläpäin, opinnot voivat alkaa
hyvinkin ensiviikolla tai sitä seuraavalla.
Seuraavaksi ajattelin pohtia hieman nimien merkityksiä malawilaisessa
kulttuurissa ja sitä miten nimenomaan uskonnoilla on merkittävä vaikutus nimien
syntyyn sekä valintaan. Useasti ihmiset, joihin tutustumme täälläpäin kyselevät
meiltä suomalaisilta, että mikä merkitys nimillämme on. Tarkoittavatko ne
jotain esim. uskontoon, luontoon, eläimiin jne. liittyvää asiaa, koska
täälläpäin yleensä jokaisen ihmisen nimen takana on jokin merkitys tai tarina.
Tietysti sama pätee länsimaissa, kun vanhemmat päättävät antaa jonkin tietyn
nimen lapselleen. Olen selittänyt monesti, että nimeni tarkoittaa suomen
kielessä sinistä väriä, ei siis suoraan ”sininen”, mutta kuitenkin jotain sinne
päin. Ihmiset täällä ovat sitten ihastelleet nimeäni ja sanoneet, että
sininenhän on kaunis väri ja niin edes päin. Noh, kuitenkin on tässä tullut jo
kolmen kuukauden aikana huomattua jotain muutakin esim. omaan nimeeni liittyen.
Voisin kertoa nyt yhden esimerkin, joka tosin sattui jo aika päiviä sitten
(ehkä noin yli kuukausi sitten) kun olimme kävelemässä Zomban keskustasta
kämpillemme. Meitä vastaan tuli kolmen hengen poikaporukka, iältään kyseiset
tyypit olivat ehkä noin parikymppisiä tai hieman alle. Eräs pojista, joka oli
pukeutunut nahkatakkiin (hei haloo, kuka nyt käyttää nahkatakkia yli +30 asteen
helteellä?) sanoi kävellessään ohitseni englannin kielellä, että ”Hei,
syntinen” ja toinen poika kyseisestä porukasta heitti vielä lauseen perään:
”Hän ei ole ainoa..”. Kyseisten heittojen jälkeen pojat repesivät nauramaan
täysillä ja kääntyivät katsomaan meitä ivallisesti kunnes jatkoivat matkaansa. Me
suomi- vaihtarit emme ensin reagoineet mitenkään kyseisiin lausahduksiin, koska
itse kuulin ensin, että poika sanoi nimeni Sini. Tajusin kuitenkin vasta
sekunteja myöhemmin, että englannin kielen sana ”sin” tarkoittaa syntiä. Sen vuoksi kuulin kyseisen
tyypin lausahduksen väärin ja ihmettelin, että mistä muka tunnen hänet. Tuon asian tajuamisen jälkeen me molemmat
olimme todellakin raivoissamme ja tyrmistyneitä siitä, miten paikallisilla on
täällä pokkaa huudella jotain tuollaista yleisellä paikalla. Itseäni alkoi
hävettämään kyseisten tyyppien puolesta ja kyseinen lausahdus tuntui todellakin
loukkaavalta. Tuntui kuin kaikki ihmiset olisivat sen jälkeen katsoneet meitä
hyvin halveksivasti ja kiertäneet aina toiselle puolen katua tullessaan meitä vastaan.
Okei, en sitten tiedä miksi kyseiset pojat heittelivät tuollaisia kommentteja
meille, mutta tiedämme saaneen tietynlaisen maineen täällä, koska olemme
valkoihoisia.
Ensinnäkin Zomba on hyvin pieni paikka ja täällä suoraan sanoen
jokainen tuntee toisensa niin kuin ylipäätään aina pienillä paikkakunnilla.
Juorut ja kuulopuheet leviävät kulo valkean tavoin naapurilta tai tuttavalta
toiselle. Etenkin juorut meistä valkoisista ovat kuumaa kamaa täällä ja meidät
on niin helppo rekisteröidä joukosta sekä seurata jokaista liikettämme. Senpä
vuoksi me suomi- vaihtarit olemme saaneet myös tietynlaisen maineen täällä, en
siis vihjaa mihinkään pahoihin juttuihin vaan sellaisiin mitkä ovat liikaa
esim. yliuskonnollisille ihmisille. Tietysti voin myöntää, että olemme esim.
käyneet yökerhoissa, bileissä, juoneet alkoholia yms. mutta entä sitten?
Tulimme tänne vaihto- opiskelemaan ja olettaisin, että opiskelijaelämään kuuluu
opiskelun vastapainona myös vapaa- aikaa sekä hauskan pitoa. Se on kuitenkin
liikaa silloin jos asuu pikkuisessa ahdasmielisessä kaupungissa ja kaiken
kukkuraksi omistaa valkoisen hipiän, you’re busted. Suurin osa ihmisistä tai
oikeastaan kaikki ovat jollain tapaa uskonnollisia, toiset vähemmän ja toiset
taas suoraan sanoen fanaattisia. Kampuksella ilmoitustaulut ovat monesti
täyttyneet uskonnollisten tapahtumien ja rukouspiirien ilmoituksista. Meitä on
pyydetty tuhansia kertoja mukaan rukoushetkiin ylistämään herraa, meille on
annettu raamattuja luettavaksemme ja kysytty, että olemmeko jotenkin sairaita
kun emme käy joka sunnuntai kirkossa? Oho, en tiennytkään että se tekee minusta
sairaan ja jotenkin epäterveen ihmisen ellen mene joka sunnuntai aamu
kahdeksalta kirkon penkkiin istumaan kädet ristissä. Anteeksi suorat puheeni,
mutta haluan vain tuoda esille faktoja, jotka liittyvät siihen miten
uskonnollisuus tosiaan ilmenee voimakkaasti Zomban kaltaisissa
pikkukaupungeissa. Korostan sitä, että kunnioitan edelleenkin jokaisen
omakohtaista uskoa enkä halua todellakaan pilkata ketään tai mitään, usko on
kuitenkin hyvin henkilökohtainen juttu. Nyt kolmen kuukauden jälkeen on
todellakin ymmärtänyt sen miten ahdistava ja painostava tunnelma voi olla
pienillä paikkakunnilla, joissa uskonnollisuus näyttelee pääosassa. Me suomalaiset
olemme pyrkineet aina viikonloppuisin vaihtamaan maisemaa Zombasta, ihan vain
virkistyksen ja vaihtelun sekä oman mielenterveyden vuoksi.
Pyykinpesu ja sähkökatkot ovat todellakin asioita, joita jään
kaipaamaan ja muistelemaan ”lämmöllä” tämän reissun jälkeen. Sähkökatkoja on
joka ikinen päivä, joskus jo aamusta sähköt ovat poikki tai sitten ne menevät
juuri silloin poikki, kun sähköä tarvitsisi esim. ruokaa tehdessä,
kirjoittaessa tätä blogia netissä, mennessä suihkuun jne. Kynttilät ja
tulitikut tai taskulamppu ja patterit ovat todellakin tarpeellisia juttuja
Malawiin sekä muihin kehitysmaihin matkaaville, niiden avulla selviää
sähkökatkojen tuottamasta tuskasta. Niin ja tosiaan, pyykinpesu- systeemi on
myös tullut hyvinkin tutuksi tässä viimeisten kolmen kuukauden aikana. Olemme
pesseet vaatteemme käsin, ei pesukoneita tai pesupulvereita lähimaillakaan.
Turha edes haaveilla sellaisesta luksuksesta Zombassa..ei muuta kuin sunlight-
palasaippua kauniiseen käteen ja kylpyhuoneen käsienpesualtaaseen pesuvesi
valmiiksi. Sitten vain rystyset verillä hankaamaan niitä kaikkein
itsepintaisimpia tahroja vaatteista. Toki olemme välillä esim. pesettäneet lakanat
pihamme naisvartijoilla, jotka tekevät sivutyönään pyykkärien hommia. Kuitenkin
pyykkäämisen on tullut jo nyt tietynlainen rutiini ja on ihan kiva tietää
loppuviikosta, että pyykkipäivä on taas tiedossa. Ain laulain työtäs tee,
lalala laa…
Ajattelin taas esittää omia pohdintojani juttuihin, joita olen
pohdiskellut ja tarkkailut viimeisten kolmen kuukauden aikana Malawissa.
Ensimmäinen hauska juttu on se, että monesti kävellessä Zomban keskustassa tai
vaikka Blantyressa tulee vastaan paikallisia, joilla on päällään esim. t-paita, jossa lukee suomeksi jotain. Tähän
asti ollaan bongattu sellaisia tekstejä kuin ”Elämästä ei selviä hengissä”, ”Karhu”,
”Tapiola”, ”Suomen mestaruushiihdot”, ”Syöpä takana, elämä edessä” jne. Monet
kerrat on tullut mielessä hihiteltyä kyseisille teksteille, koska eiväthän
ihmiset täällä tiedä mitä heidän paidassaan lukee. Itse asiassa joku kerta
taisimme sanoa eräälle pojalle kampuksella, että tietääkö hän mitä hänen t-
paidassaan lukee (sen jälkeen olemme kertoneet olevamme Suomesta ja, että
hänellä on yllään paita Suomesta). Syy siihen miksi täällä näkee ihmisiä suomen
kielellä koristellut paidat yllään on yksinkertainen: Suomessa toimivat
kierrätyskontit ja lähetystorit, jotka ottavat vastaan vaatteita lähetettäväksi
kehitysmaihin. Mielestäni tässä jutussa on kiinnostavinta se, että nyt todellisuudessa
näkee sen miten kierrätyskonttien ja lähetystorien toiminta näkyy
konkreettisesti. Materiaalinen apu tulee perille ja on hyödyksi kaikkein
köyhimmille ihmisille kehitysmaissa.
Sitten hieman huomioita ja asiatietoa kännyköiden osallisuudesta
malawilaisten elämässä. Malawissa kaksi kaikkein näkyvintä teleoperaattoria
ovat nimeltään Airtel ja TNM. Itse käytän TNM- liittymää, joka on tähän asti
toiminut oletettua paremmin, olen jopa onnistunut käyttämään nettiä vanhassa
kivikaudenajalta olevassa nokiassani. Niin siis kännykkäliittymän käyttö toimii
täällä hieman eri tavalla kuin Suomessa. Airtel ja TNM eivät ole tavallaan
sellaisia puhelinoperaattoreita kuin esim. Sonera, Elisa, Saunalahti jne. Ensiksi
siis pitää ostaa sim- kortti, joka asennetaan puhelimeen, yksinkertaista siis.
Sen jälkeen tulee ostaa jostain kadun kulmalta niin sanottu ”krediitti- kortti”
tai ”recharge- kortti” (millä nimellä sitä nyt ikinä kutsutaankaan), josta raaputetaan
esiin pin- numero ja recharge- numero. Nuo numero- yhdistelmät sitten
näppäillään puhelimen yhteystietoihin ja sitten pitää vain soittaa tuohon
kyseiseen recharge- numeroon, jonka jälkeen puhelimeen tulee tieto ladatuista
krediiteistä. Krediitti- kortteja voi ostaa eri suuruisina, aina 100 kwachasta
yli 1500 kwachaan. Yksinkertaisesti kerrottuna kännykkäliittymät toimivat
Malawissa kyseisten krediitti- korttien avulla, ei siis huolta
puhelinlaskuista, koska krediitti-
kortin hinta määrittää sen paljonko saa esim. puheaikaa tai kuinka monta
tekstiviestiä on mahdollista lähettää. Tietysti 100 kwachaa on hyvin pieni
määrä, riittää että soittaa pari puhelua niin krediitit ovat jo kuluneet. 1500
kwachalla saa taas puhe- ja tekstiviestiaikaa huomattavasti enemmän. Toisaalta
tällainen krediitti- systeemi on toimiva ja itse asiassa aika älykäs keksintö,
mutta eräs huono puoli siitä tosin löytyy. Huono puoli on se, että ne hitsin
krediitit loppuvat kännykästä juuri silloin, kun olet puhumassa jotain tärkeää
puhelua tai pitäisi lähettää tekstiviesti jollekkin tärkeälle ihmisille
tiettynä hetkenä. Tietysti juuri silloin, kun puhelin ilmoittaa krediittien
loppuneen niin ei satu olemaan mukana recharge- korttia jolla saisi ladattua
lisää krediittejä puhelimeen. Monet kerrat on ottanut todellakin päähän tuo juttu
(esim. silloin kun on baari- illan päätteeksi on pitänyt soittaa taksikuskille,
krediitit loppuvat juuri silloin ja mistä saa uusia ostettua aamu neljältä
baarin nurkilta?!) Joskus ottaa hieman itsetunnon päälle se, kun taas kerran
näppäilen kivikautisen vanhaa nokiaani ja esim. kaverit kampuksella leikkivät
uusimpien mallien älypuhelimillaan, iphone on kova sana täällä. Suoraan sanoen
tulee joskus tosi tyhmä olo, kun kaverit kyselevät, että miksi en omista
älypuhelinta tai esim. blackberryä (on myös eräs suosituimmista
puhelinmalleista täällä). Yritä siinä sitten selitellä tyyliin jotain, että
olet huono puhelinten kanssa, edellinenkin puhelin uiskenteli kesätyöpaikan
vessan pöntössä, jep..
Tämän päiväisen
pohdinnan päätteeksi ajattelin myös hieman kertoa Zombassa sijaitsevista
yökerhoista. Tiedän, että tämän aiheen ei tulisi mitenkään liittyä blogiini,
mutta toisaalta malawilaisesta ”yökerho- kulttuurista” voisi tehdä jopa
omanlaisensa etnologisen tutkimuksen. Malawilaisessa kulttuurissa yleisesti
miehet menevät illasta ulos pitämään hauskaa yökerhoihin ja vaimot jäävät
kotiin odottamaan. Nainen joka lähtee yksin yökerhoon bilettämään leimataan
heti ”huonoksi naiseksi” paitsi ellet satu olemaan valkoihoinen niin olet
poikkeustapaus. Yleisesti Malawissa yökerhot eivät todellakaan ole sellaisia
kuin mihin olemme Suomessa tottuneet. Okei, no Lilongwessa ja Blantyressa on
muutamia Euroopan tasolle yltäviä yökerhoja ja niissä ollessa voisi kuvitella
olevansa missä päin Eurooppaa tahansa bilettämässä. Kuitenkin Zomban
kaltaisessa pikkupitäjässä on yhteensä huimat kaksi oikeaa yökerhoa joissa
soitetaan tanssimusiikkia. Muistan ikuisesti sen kun me suomi- tytöt menimme
ensimmäistä kertaa viettämään iltaa G- String- nimiseen yökerhoon Zomban
laitamilla (tiedän nimen kuulostavan tai tuovan mieleen jotain yökerhon
maineesta, mutta ihan normi malawilainen yökerho on kyseessä). Menimme sinne
yhdessä erään miespuoleisen opiskelukaverimme kanssa, joten ainakin pystyi
olemaan turvassa malawilaisten miesten liialliselta tuttavallisuudelta.
Kyseinen yökerho on siis tavallaan pienehkö kivitalo, jonka sieniä koristavat
suuret mainosmaalaukset, mistäpä muustakaan kuin Carlsbergin oluesta. Heti
astuessa yökerhon avoimesta ovesta sisään pääsee keskelle tanssilattian
tunnelmaa tai voisinko sanoa, että pääsee keskelle Britney Spearsin Im slave 4
you- videon tunnelmaa. Myönnän, että jähmetyin itse täysin astuessamme sisään
kyseiseen paikkaan. En oikein tiedä edes miten voisi kuvailla omia fiiliksiä
kyseisestä paikasta. Diskovalot vain häikäisivät kasvoja ja näin tanssilattian
täynnä tummia, hikisiä ihmishahmoja. Sanotaanko, että hikipisarat oikein
välkehtivät diskovalojen loisteessa ja oluen sekä hajuveden tuoksut lemahtivat
kasvoilleni. Ihmisiä ryntäili tanssilattialle sekä pois sieltä ja samalla
tönäisten meitä olkapäillään. Eräs malawilaisnainen käveli ohitseni ja tuuppasi
minua ”vahingossa” kyynärpäällään sekä loi ”päästä varpaisiin”- tyyliseen
halveksivan katseen minuun. Itselleni tuli tunne, että ehkä olisi parempi
lähteä pois, en ollut varma onko kyseinen paikka tarkoitettu valkoihoisille.
Lopulta kuitenkin jäimme vielä pidemmäksi aikaa kyseiseen paikkaan,
loppuillasta olikin jo ihan hauskaa tanssia sekä tavata muutamia tuttavia.
Kaiken kaikkiaan, on ihan virkistävää nähdä erilaisia paikkoja ympäri maailmaa
tai tarkoitan tässä tapauksessa mm. yökerhoja. Todellakin tunnelma ja fiilis
zombalaisesta yökerhosta oli jotain hyvin erilaista, aivan kuin olisi ollut
keskellä jonkin sortin elokuvaa..
Niin siis vuosi 2013
on nyt lähtenyt käyntiin ja on uusien tuulien aika. Malawin vaihtoa on jäljellä
enää yksi kuukausi ja muutama viikko siihen päälle, iik. Pitää todellakin
nauttia täysillä tästä loppuajasta täällä, mutta en halua vielä edes miettiä
paluulentoa Suomeen. Vielä on edessä monia seikkailuja ja kommelluksia tällä
mantereella, lupaan sen. Tämä vuosi tulee olemaan alku kaikelle uudelle
elämässäni, liittyen siis opiskeluihin sekä asumiseen, mutta siitä lisää
jossain vaiheessa.
Ottakaahan rennosti,
niin mekin tehdään aina välillä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti