keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Chikwawa & Majete Wildlife Reserve

Upeat seeprat Majeten Wildlife Reservessä

Oltiin taas kerran seikkailemassa ympäri Malawia viime viikonloppuna, kun saimme järjestettyä itsellemme erikoispitkän neljän päivän loman ajalle 31.1-3.2 (oikeastaan viimeinen luento pidettiin 28.1, joten nyt vain sitten lueskellaan kokeisiin, kirjat olivat reissussa mukana). Niinpä me suomi- tytöt päätettiin tällä kertaa ottaa suunnaksi eteläisin osanen Malawia, määränpäämme oli Majete Wildlife Reserve (suom. Majeten Villieläin Reservaatti). Matkan tarkoituksena oli lähteä ”metsästämään” katseellamme virtahepoja, seeproja, kaikenlaisia lintulajeja, antilooppeja, krokotiileja yms. Kohta saatte lukea miten metsästysreissumme oikein kävi ja minkälaisia kommelluksia sekä seikkailuja saimme taas kerran kokea Afrikan sydänmailla.

Turisteille tarkoitettu mainosesite Majeten Wildlife Reservestä ja eläimistä joita puistossa on mahdollisuus bongata. Tosin ei tullut nähtyä leijonia, leopardeja tai sarvikuonoja, ilmeisesti kyseisiä eläinlajeja on Majetessa, mutta paremmat mahdollisuudet bongaamiseen kissapetojen suhteen on yöaika (pedot saalistavat silloin, hyvä tietää..)

Otimme minibussin torstaina 31.1 kohti Blantyrea ja sieltä jatkoimme matkaamme kohti Chikwawan kylää, joka sijaitsee n. 17 km päässä Majeten villieläin reservaatista. Minibussi matka oli taas kerran yhdenlaista sähläämistä. Matkalla Zombasta Blantyreen jouduin välillä pitelemään kädelläni kiinni rinkastani ettei se vain tipahtaisi minidösän takaluukusta tielle kesken matkan(kiitos suhareiden hyvässä kunnossa olevien bussien, niin se minibussin takaluukku oli sidottu vain kiinni kuminauhoilla, haha). Matkalla saimme todistaa mm. bensan loppumista minibussista, pientä kolaria (toinen minibussi kiilasi meidän minibussin takakulmaan pahki ja tuloksena oli särkynyt takavalo), huijaamista mazunguja kohtaan taas kerran (meiltä vedettiin ilmeisesti korkeampaa hintaa bussimatkasta Blantyresta Chikwawaan, mut joo ei siinä..) Yhteensä matka kaiken kaikkiaan Zombasta Chikwawaan maksoi noin 2400 kw eli noin 6 euroa, ei paha(minibussimatkat + pyörätaksi majapaikkaan). Majoituimme Chikwawassa Matechanga motellissa, jossa kahden hengen huone maksoi yhdeltä yöltä 4500kw eli noin 12 euroa (henkilöä kohden 6 e/yö kun tuon summan jakaa puoliksi). Kyseinen motelli oli puitteiltaan ihan siisti motelliksi ja ruoka oli hyvää, perinteistä malawilaista(kanaa, riisiä, nsimaa jne.) Niin ja aamiainen kuului tuohon huoneen hintaan, joten siinä suhteessa todella hyvä paikka majoittua. Henkilökunta oli todella ystävällistä ja tuli vaihdettua useasti kuulumisia heidän kanssaan.

Saapumispäivämme Chikwawaan meni oikeastaan siinä, että löysimme majoituksen, söimme itsemme täyteen, lepäsimme motellilla sekä kiertelimme hieman Chikwawan kylän keskustaa illasta. Malawissa tosiaan matkustamiseen täytyy aina varata koko päivä aikaa, turha tehdä siis mitään tarkkoja suunnitelmia minkään suhteen. Zombasta Chikwawaan matka kesti noin viisi tuntia vaikka kilometreissä kyseinen välimatka on ehkä noin 100 km tai jopa alle. Pitää vain kestää näiden meidän minibussi- suhareidemme sähläämistä, siinähän se aika meneekin..

Kävimme myös kävelemässä pienen kierroksen Chikwawan kylän keskustassa ja huomio oli todellakin taattu. Sanotaanko näin, että olimme kaksi ainoaa mazungua koko kylässä, joten saimme todellakin tuntea paikallisten katseet jokaisessa liikkeessämme. Toisaalta kävelykierros Chikwawan kylässä oli myös hyvin mielenkiintoinen, sain taas kerran kosketuksen siitä aidosta ”Real Malawi”- elämästä. Yksi pikkupoika kylässä alkoi itkemään kauhuissaan meidät nähdessään ja piiloutui isosiskonsa selän taakse (isosisko vain naurahteli pikkuveljensä toiminnalle). Ymmärrän hyvin miksi jotkut kylän lapsista pelkäävät valkoihoisia (tuskin he kovin usein näkevät kahta valkoista haamua keskellä kylänraittia?) Kylän paikallisista pikkubaareista soi kajareista letkeä rnb/reggae- tanssimusiikki, ilmassa tuoksui paahdettu maissi, paistetut chipsit, epämiellyttävät hajut (virtsa ja uloste), lehmän lanta jne. Paikalliset istuskelivat puiden alla varjossa, osa myyntikojujensa ja pikkuisten katukeittiöidensä äärellä. Suharit seisoskelivat ja mekastivat tuttuun tapaan tienvarrella sekä polkupyörätaksit kiisivät kovaa vauhtia pitkin päätietä. Olimme pienen kävelykierroksen aikana aivan hiestä märkinä, koska iltapäivän aurinko oli todellakin hyvin paahtava. Syy siihen miksei Chikwawan kaltaisissa kylissä näy valkoihoisia ihmisiä on se, että useimmat länsimaalaiset eivät halua nähdä todellista puolta Malawista. Onhan se helppo pyrhältää tuhatta ja sataa köyhien kylien ohitse hienoilla katumaastureilla eikä tarvitse edes katsoa auton ikkunoista sivuille. Monet valkoihoiset pelkäävät laskeutua kaikkein köyhimpien ihmisten tasolle ja nähdä heidän tapaansa elää. Saattaa olla ettei monikaan pysty tai halua kohdata todellisen köyhyyden ilmentymistä vaan haluaa sulkea sen pois mielestään. Useimmat länsimaalaisista turisteista majoittuvat safari- alueiden kalliissa lodgeissa joissa puitteet ovat todellakin täydelliset. Me suomi- tytöt ei kuitenkaan pienistä säikähdetä vaan halutaan etnologien uteliaasta luonteenlaadusta johtuen tehdä hieman omia tutkimuksia paikallisten elämästä. Sen vuoksi valitsemme usein ne kaikkein edullisimmat majoittumisvaihtoehdot paikallisten kylien keskeltä/laitamilta.

Yleiskuvaa Majeten Wildlife Reserven safari- alueesta

Kaunis ja lumoava Shire- joki virtaa Majeten Wildlife Reserven läpi. Suurimmat virtahepo- ja krokotiilikannat Malawissa sijaitsevat nimenomaan Shire- joessa.

Itsessään Chikwawan kylä on pienehkö ja köyhä, noin 12000 asukkaan kylänen eteläisessä osassa Malawia. Chikwawa sijaitsee maantieteellisesti tavallaan laaksossa eli hyvin alavalla alueella merenpinnan alapuolella. Sen vuoksi eron huomasi heti esim. verrattuna Mulanjen alueeseen, joka on hyvin vuoristoista ja ilma kylmempää. Chikwawassa taas päivän lämpötilat voivat nousta helposti yli +30 c jopa yli +40 c- asteeseen. Malaria on myös yksi Chikwawan kylän alueen pahimmista sairauksien aiheuttajista, syynä tähän on osittain vesistö (Shire- joki virtaa Chikwawan lähellä ja Majeten villieläin reservaatin lävitse).

Majeten Wildlife Reserven sisäänpääsyalue

Yleiskuvia museosta, joka sijaitsee Majeten Wildlife Reserven matkamuistomyymälän yhteydessä. Museossa oli esillä esineitä mm. Majeten alueen heimoilta. Museossa oli paljon tietoa Majeten alueen historiasta, David Livingstonen seikkailuista Majeten alueella, salametsästyksestä jne.

Suoritimme vierailun Majeten Wildlife Reserveen perjantaina 1.2, säätila kyseisenä päivänä oli mitä mainioin, mitä nyt pieniä sadekuuroja ajoittain mutta muuten hyvin lämpöinen päivä. Kyselimme motellin vastaanotosta tietoa siitä miten pääsisimme edullisimmin ja nopeimmin Majeten Wildlife Reserveen. Respan tyyppi suositteli Majeteen menoa polkupyörätaksilla, koska Chikwawassa ei ilmeisesti ole tarjolla normaaleja auto- takseja. Menimme siis motellimme tienhaaraan seisoskelemaan ja odottelemaan polkupyörätakseja. Kohdallemme pysähtyi muutama poika pyörineen ja kysyimme mikäli he voisivat viedä meidät Majeteen. Pojat kertoivat matkan Chikwawasta Majeteen olevan noin 17 km ja aikaa polkupyörällä siihen menisi monta tuntia..lisäksi kyseiset juipit yrittivät huijata meiltä aikamoista ylihintaa (pyysivät 1000kw vaikka kyseinen 17 km polkupyörätaksilla maksaisi ehkä sen 400- 500kw, niin saimme tietää tämän eräältä paikalliselta hepulta myöhemmin) Päätimme kävellä Chikwawan kylän keskustaan tiedustelemaan mahdollisuutta mennä Majeteen esim. bussilla. Tapasimme keskustassa kaksi malawilaista mieshenkilöä, jotka ystävällisesti lupasivat auttaa meitä kyydin järjestämisessä Majeten Wildlife Reserveen. Toinen miehistä kertoi, että Majeteen päin menee joka päivä yksi isompi bussi, ilmeisesti kolme kertaa päivässä. Menimme odottelemaan bussia erään Chikwawan kyläkaupan edustalle. Saimme odotella yli tunnin kunnes bussi saapui.

Epäonneksemme bussin kuski ja rahastajapoika kertoivat etteivät he kuulemma mene enää sille päivälle Majeteen päin. Okei, no sitten piti keksiä jokin keino päästä Majeteen. Toinen meitä auttaneista malawilaismiehistä lupasi soittaa eräälle kaverilleen joka työskentelee Majetessa (hänen kaverinsa voisi siis tulla hakemaan meidät Chikwawasta, koska olimme tulossa asiakkaiksi Majeten Wildlife Reserveen). Hän ei kuitenkaan ilmeisesti tavoittanut kaveriaan, joten sitten piti keksiä jokin kolmas keino. Kyläkaupan edustalle saapui jostain (kuin tilauksesta siis) pienehkö punainen toyota lava- auto eli tuttavallisemmin meille matola <3 Me suomi- tytöt hypähdettiin heti ylös penkeiltä kyläkaupan edustalla ja kysyimme innoissamme ”Onko tuo meidän mahdollisuutemme päästä Majeteen??” Toinen malawilaismies sanoi, että keskustellaan kuskin kanssa hinnasta sekä siitä miten meno- paluu kyyti Majeteen tulee toimimaan. Kuski sanoi, että hän voisi viedä meidät matolallaan Majeteen, yhteen suuntaan hinnaksi tulisi 3500kw/per henkilö eli meno- paluu 7000kw/per henkilö. Hinta oli aikalailla yläkanttiin vedetty, mutta päätimme suostua koska siihen hätään ei ollut muuta vaihtoehtoa. Muuten olisimme joutuneet odottamaan jotain kyytiä Chikwawassa koko päivän..niin ne kaksi meitä auttanutta malawilaismiestä päättivät lähteä ”saattelemaan” meidät Majeteen. Siinä sitten hyppäsimme matolan lavalle kyläkaupan edustalla, ei muuta kuin tiukasti kiinni ja sitten mentiin hiukset sekä chitengat hulmuten, wuhuu!

Ylväs kudu poseeraa hienosti Majeten Wildlife Reservessä

Impala- antilooppi syömässä viherkasvillisuutta

Impala- antilooppi pesue asettuneena safari- reitin tielle, hyppelehtivät pian kuvan ottamisen jälkeen takaisin pusikkoon.

Matola- matka Majeteen kesti vähän yli puolituntia. Kipusimme pois matolan kyydistä pyllyt mustelmilla ja hiukset täynnä takkupesiä, mutta fiilis matolalla matkustamisen jälkeen oli taas ihana. Maksoimme itsemme sisään Majeten Wildlife Reserven sisäänpääsyportilla, yhteensä maksu henkilöä kohden oli 15750kw (sis. sisäänpääsyn ja safari- kierroksen) eli noin 40 euroa. Sovimme safari- kierroksemme alkavaksi noin kello 13.30 aikoihin (saimme itse päättää siis mihin aikaan halusimme kierrokselle, koska silloin Wildlife Reservessä ei ollut muita asiakkaita). Sitä ennen menimme lounaalle Wildlife Reservessä sijaitsevaan ravintolaan joka oli puitteiltaan kelpo paikka syödä. Niin ja ruoka oli todella hyvää vaikkakin aika kallista Malawin ravintoloiden hintatasoon nähden (normi kana- riisi- ateria maksoi 2000kw, se on todella paljon). Syötyämme menimme odottelemaan safari- kierroksemme alkua innolla, kävimme katsomassa matkamuistomyymälän tarjontaa sekä tutustumassa Wildlife Reserven pieneen museoon. Kaikki ihanat korut ja muut matkamuistoesineet myymälässä olivat hintatasoltaan aika kalliita, edullisemmin samanmoisia tuotteita saa ihan esim. market placelta Zombasta.

Hassu ja hieman ujohko vesipuhveli kurkki meitä safari- kierroksen vieraita puun takaa. Kyseinen vesipuhveli oli iltapäiväkylvyllään lammessa toisen vesipuhvelin kanssa.

Upeat ja kuvaukselliset seeprat poseerasivat hienosti Majeten Wildlife Reservessä, mielestäni ehdottomasti koko safarin upeimpia eläimiä<3

Vanha pahkasika röhki ja tonki kärsällään maata Wildlife Reserven sisäänpääsy- alueen läheisyydessä.

Safari- kierroksemme alku viivästyi melkein puolella tunnilla, koska safari- oppaamme/kuskimme oli ilmeisemmin myöhässä, ei mikään yllätys tässä kulttuurissa..no pääsimme kuitenkin lähtemään safarille klo 14.00 maissa perjantai iltapäivästä. Olo ei ollut yhtään väsynyt, päinvastoin odotin innolla safari- kierroksen tarjontaa. Alkuun innostus meinasi lopahtaa kokonaan, kun vastaan safarilla hyppelehti vain erilaisia antilooppilajeja mm. impala- antilooppi joita näimme Liwonden safarilla jo ihan tarpeeksi. Kuitenkin sain taas innostukseni nousemaan sekä ihastelemaan ääneen eräitä maailman kauneimpia eläimiä, nimittäin seeproja. Majeten seeprat olivat todella valioyksilöitä, niin kauniita. Osasivat myös poseerata ammattitaidolla, tottuneet kameroiden salamavaloihin. Toinen eläin, joka sai itseni huokaisemaan ihastuksesta olivat Afrikan elefantit. Etenkin hellyttävää oli nähdä äiti- ja lapsi- elefantit, jotka tervehtivät meitä nostamalla kärsänsä ilmaan samalla niin kuin ”heiluttaen” meille.

Äiti- elefantti osoitti hellyydenpitoaan pienelle lapsi- elefantille.

Lapsi- elefantti ja äiti- elefantti tervehtivät meitä nostamalla kärsänsä ilmaan. Tosin tuo ele voi myös tarkoittaa sitä, että elefantit haluavat puolustaa reviiriään tunkeilijoilta.

Eräät toisetkin näkemisen arvoiset eläimet Majetessa olivat sympaattiset virtahevot. Virtahepoja on runsaasti Majeten Wildlife Reserven alueella Shire- joen läpivirtauksesta johtuen. Alueella on myös paljon krokotiileja, mutta emme harmiksemme nähneet yhtään krokotiilia Majeten reissullamme. Tosin näimme virtahepoja polskimassa Shire- joessa aika kaukana rannasta, mutta onneksi kamerassani on hyvä zoomi joten kuvat hipoista onnistuivat moitteettomasti.

Majetessa on myös kiitettävä määrä upeita lintulajeja, bongasimme punanokkaisen kotkan safari- reitin varrella olevasta puusta, en vain nyt saa mieleeni mikähän lintulaji olisi kyseessä?

Suuri baboa- puu, johon safari- oppaamme selitti liittyvän tarinan David Livingstonesta. Ilmeisesti itse Livingstone lepäsi tämän kyseisen puun alapuolella olleessaan tutkimusmatkalla Majeten alueella 1800- luvulla.

Majeten Wildlife Reserven alueella sijaitsevat myös Kapichiran vesiputoukset, jotka olivat nähtävyytenä katsomisen arvoisia. Vesi ryöppysi hurjalla voimalla alas vesiputouksesta osuen matkalla kalliokiviin. Veden jylhä jylinä oli upeaa katsottavaa ja sain otettua muistoksi monia kuvia tuosta upeasta luonnonilmestyksestä

Kapichira- vesiputoukset. Vesi vyöryi pitkin putouksen kiviä voimalla ja sai aikaan veden osumisen kalliokiviin.Veden voiman kuvaaminen oli todella upeaa, yläpuolella hienoimmat otokset.

Tässä poseeraavat ”Vuoden 2013 Majeten Wildlife Reserven safari- tytöt” : )

Takaisin Majetesta Chikwawaan lähdimme kello 17.00 aikoihin, safari- kierroksemme kesti vähän yli kaksi tuntia. Pääsimme paluukyydin taas matolalla mikä olikin ihanin päätös koko päivälle. Kiidimme pitkin Majeten kylän maaseutumaista tietä. Välillä näimme savesta sekä oljista rakennettuja kylän rakennuksia sekä paikallisia töissä maissipelloilla. Lapset tienvarsilla huusivat meidät nähdessään ”azungus!!” ja heiluttivat innokkaasti pikkukätösillään. Oli upeaa tuntea lämmin tuuli kasvoilla sekä nähdä kauniit maisemat auringon laskiessa horisontissa. Taas tuli se tunne, että haluan jäädä Malawiin loppuelämäkseni, miksi palaisin Suomeen kun tunnen olevani täällä paljon onnellisempi? Pääsimme lopulta turvallisesti matolalla motelliimme syömään illallisemme. Sen jälkeen uni maittoikin pitkän, mutta muistorikkaan päivän päätteeksi.

Kokonaisarvosanaksi Majeten Wildlife Reserven safarille annan 8 +. Sanotaanko, että mielestäni Majeten safari oli ehkä hieman parempi kuin Liwonden safari. Majeten safari tarjosi kokonaisuudessaan enemmän upeita eläimiä esim. näimme elefantteja Majetessa ihan lähietäisyydeltä, kun taas Liwondessa seurasimme elefanttien marssia aikaa kaukaa. Järjestelyt toimivat Majetessa hyvin, ruoka oli hyvää ja henkilökunta ystävällistä. Meidän safari- oppaamme Majetessa oli ehdottomasti parempi kuin kaksi safari- opasta Liwondessa. Majeten opas kertoi meille eläimistä ja Majeten alueesta kiireettömästi sekä huumoripainotteisella otteella. Liwondessa taas safari- kierroksen oppaista jäi kiireinen sekä  ”rahat vain asiakkailta pois”- fiilis.

Nämä ovat kuitenkin vain minun mietteitäni kyseisistä paikoista, mutta parhainta on jos jokainen itse kokee molemmat safarit. Tietysti safarin onnistuminen riippuu todella paljon safarin järjestäjistä. Sanotaanko, että laatu maksaa, mutta edullisetkin safari- vaihtoehdot voivat yllättää positiivisesti niin kuin Majeten Wildlife Reserve tekikin.

Niin tässä asiassa täytyy huomioida myös se, että olemme itsenäisesti menneet safareille Liwondessa ja Majetessa, tietysti asiaa muuttaa se mikäli menee safarille jonkin safari- yrityksen kautta (missä matkat, majoitukset, ruoat ym. on organisoitu etukäteen näkyy sitten hintatasossa aikalailla)