(http://filmgurulad.blogspot.com/2012/07/tarzan-review.html)
Jes,
ensimmäinen koe on takanapäin, suoritimme maanantaina ympäristö ja yhteiskunta-
kurssin kokeen (teimme kyseisen kurssin itsenäisesti, kokeen lisäksi
kirjoitimme yhden kolmen sivun esseen). Koe oli kokonaisuudessaan aika
haastava, etenkin sanojen muistamisen kannalta. Toisaalta koe tuntui myös
jossain mielessä aika helpolta. Yhteensä kokeessa oli siis viisi kysymystä
joista täytyi vastata kolmeen. Kaksi ensimmäistä tehtävää olivat termien
selittämisiä mm. ekosysteemin, ei- uusiutuvien jätteisiin liittyen jne. Muut
kysymykset olivat esseemuotoisia esim. miten väestön ”liikakasvu” vaikuttaa
ympäristön ongelmiin? Sanotaanko, että kyseisessä kokeessa tarvittiin sekä
biologian että sosiologian kannalta oleellisia tietoja. Niin kyseessähän oli
siis sosiologian koe, mutta tämä koe tuntui tyyliin joltain biologian tai
maantieteen kokeelta. Olen kuitenkin tyytyväinen omaan suoritukseeni, nyt vain
jännitetään mikä on arvostelu. Perjantaina olisi luvassa sitten toinen koe
sukupuoli- kurssiin liittyen eli hommat ei lukemisen kannalta helpota, huh.
Olemme myös
harmiksemme saaneet kokea tietynasteista korruptiota yllättävän tahon toimesta,
toisin sanoen se yllättävä taho on Chancellor Collegen hallinnon henkilökunta.
Tämä epäilty korruptio tapaus liittyy siis guest housemme vuokraan, josta
olemme käyneet kiivasta taistoa viimeisten kahden kuukauden aikana isännöitsijämme
eli meidän ”care taker”- papparaisen kanssa. En muista mainitsinko jo jotain
tästä meidän vuokratilanteestamme viime vuoden blogipostauksissani, mutta nyt
kerron kaiken oleellisen. Meille siis ilmoitettiin viime vuoden joulukuun
alussa (ennen Etiopian reissuamme), että kaikkien Chancellor Collegen
omistamien guest house- talojen vuokrien hinta tulisi nousemaan hurjasti.
Saapuessamme Malawiin meidän kämppämme vuokra oli 500kw per päivä, joka teki
siis noin 15000kw/kk eli noin 38 euroa kuukaudessa. Isännöitsijämme toi meille
ilmoituksen Chancon hallinnosta, jossa oli ilmoitettu kämppämme uudeksi
kuukausivuokraksi 135000kw/kk eli noin 340 euroa?! Me suomi- tytöt
tyrmistyttiin toden teolla tuosta summasta ja menimme heti siltä istumalta
valittamaan asiasta Chancon hallintoon. Saimme aika tylyä palvelua osaksemme
hallinnon sihteeriltä, joka hoitaa opiskelija- asumiseen liittyviä asioita.
Siellä meille eräs hallinnon tyyppi ilmoitti, että vuokran hinta pysyy edelleen
samana, se ei ole nousemassa siis 4500kw per päivä. Okei, tuon jälkeen olimme
helpottuneita ja maksoimme ennen Etiopiaan lähtöämme vain sen 15000kw/kk niin
kuin aiemminkin. Etiopiasta tulon jälkeen tapasimme isännöitsijämme, joka
ilmoitti että tammikuussa joutuisimme maksamaan sittenkin 4500kw/kk, koska
hallinnosta oli taas tullut viesti vuokraan liittyen. Tappelimme taas asian
kanssa ja vaadimme hinnan alennusta sekä saimme vuokran hinnan tingittyä 2000kw
per päivä, joka tekee kuukaudessa 60000kw eli noin 150 euroa mikä oli edelleen
TODELLA KALLIS hinta kämpästämme (kun ottaa huomioon asumisolosuhteemme mm.
torakat keittiössä, pinttynyt lika kylppärissä, rikkinäinen uuni, rikkinäiset
huonekalut jne.) No, maksoimme sen 60000kw tammikuun vuokraksi itkua vääntäen,
koska 150 euroa on todella iso raha opiskelijalle ainakin Suomessa ja Malawissa
se on jotain todella suurta..
Niin
kuitenkin nyt helmikuun alussa juttelimme taas kerran isännöitsijämme kanssa ja
yllättäen hän ilmoitti meille, että Chancon hallinto on päättänyt alentaa
vuokran takaisin 15000kw/kk. Niin ja tämä vuokran alentuminen oli meidän suomi-
tyttöjen ansiota, kun otimme raivon vallassa yhteyttä meidän sosiologian
laitoksemme yhteyshenkilöön ja kerroimme, että jouduimme maksamaan tammikuulta
vuokraa sen 60000kw/kk. Yhteyshenkilömme otti sitten yhteyttä Chancon
hallintoon ja ilmeisesti heidän keskustelunsa vuokran alentamisesta
alkuperäiseen malliin onnistui. Me suomi- tytöt emme kuitenkaan ole mitään
pikku- bimboja jotka nielevät kaiken ”silmään pissaamisen”. Senpä vuoksi otimme
isännöitsijämme pieneen ”käsittelyyn” (ei siis mitään pahaa, sori jos käytän
taas kerran näitä vihjailevia sanoja joilla voi olettaa olevan monia eri
merkityksiä) ja suoritimme ristikuulustelun hänelle. Halusimme ehdottomasti
tietää, että miksi vuokran hinta yhtäkkiä ennen joulua nousi järjettömiin
summiin ja sitten taas palattiinkin yhtäkkiä alkuperäiseen hintatasoon.
Isännöitsijämme selitteli meille hermostuksissaan jotain selityksiä ”hallinto
päätti nyt näin, en minä tiedä, kysykää pomoltani” ja blaa, blaa… Hah, me ei
todellakaan olla niin tyhmiä tyttöjä etteikö ymmärrettäisi korruption ja
”silmään pissaamisen” mahdollisuutta tässäkin tapauksessa. Toisin sanoen
epäilemme vahvasti, että Chancon hallinnon henkilöstö ja niin sanotusti ”isot
herrat” ovat vetäneet välistä rahojamme, jotka maksoimme joulukuun vuokrassa
(koska emme esim. saaneet joulukuun tai tammikuun vuokran maksuista ns.
virallista Chancon kuittia). Laskeskelimme, että molemmat meistä menetti
joulukuun osalta noin 60 euroa puhdasta rahaa eli malawin kwachoissa noin
25000kw mikä on paljon rahaa tämän maan elintasoon nähden. Noh, toivottavasti
herrat ovat nauttineet rahoistamme, ehkäpä ostaneet uusia varaosia uusimpien
mallien katumaastureihinsa tai kenties syöneet itsensä ähkyyn hienossa
ravintolassa samalla kilistellen kuohuviini- lasejaan..mutta tällaista elämä
on, aina ei voi voittaa jos vastassa ovat isommat tahot. Kuitenkin yksi asia on
sata varma, itseään täytyy puolustaa viimeiseen saakka oli tilanne mikä
tahansa, periksi ei anneta koskaan.
Seuraavaksi
haluaisin kertoa sekä pohdiskella erästä itselleni hyvinkin mieluisaa aihetta,
joka kiinnostaa hyvin paljon. Nimittäin haluaisin pohtia sitä, että mikä on se
suuri välimatka kahden täysin erilaisen kulttuurin vai voisinko sanoa ”kahden
eri maailman” välissä. Tässä tapauksessa tarkoitan meitä valkoisia ja heitä,
mustia ihmisiä. Haluan aluksi painottaa, että en todellakaan halua teksteilläni
syrjiä mitään ihmisryhmiä tai kansallisuuksia enkä todellakaan erottele koskaan
ihmisiä rotujen perusteella (ei kuulu ammattimaisen kulttuurien tutkijan
käytäntöihin enää nykyaikana). Kuitenkin olen nyt asunut yli neljä kuukautta
siinä minun kotimaastani katsottuna ”toisessa maailmassa”. Sillä mantereella
jossa olen aina unelmoinut joku päivä asuvani ja nyt todellakin unelmani on
käynyt toteen. Ikävä kyllä, unelmien toteutumisellakin on aina omat
varjopuolensa kuin elämälläni täällä Malawissa. Kaikkia asioita ei vain voi
katsella läpi vaaleanpunaisten lasien kun pintaa raaputtamalla selviää se
todellinen puoli asioista sekä ihmisistä.
Kautta
aikojen mustien ja valkoisten ihmisten välillä on ollut suuri rajan tekevä puu,
joka on kasvanut entisestään ennakko- luulojen sekä tietämättömyyden siemenistä.
Tarkastelemalla historiaa siirtomaa- vallan ajoista saakka voimme huomata miten
valkoihoiset ovat ylentäneet itsensä mustien ihmisten yläpuolelle. Afrikan
mantereen ihmisille orjuuden sekä siirtomaavallan aika ovat jättäneet ikuiset
arvet heidän sydämiinsä. ”Valkoisen miehen taakka” oli aate, joka piti
sisällään Afrikan mantereen alkuperäiskansojen sivistämisen sekä heidän
saattamisensa eurooppalaisten ihmisten tasolle. Valkoinen ihminen Euroopan
mantereelta tuli Afrikkaan ja ryhtyi tuumasta toimeen, jotta mustat ihmiset
saataisiin sivistyneisyyden piireihin. Tietyllä tavalla tämä ”valkoisen miehen
taakka”- malli näkyy nykyaikanakin Afrikan valtioissa. Valkoiset tulevat tänne
tekemään toki hyviä juttuja mm. vapaaehtoistyötä, kehitysyhteistyötä, lähetystyötä,
ryhtyvät opettajiksi tai lääkäreiksi. Samalla he tuovat mukanaan tietoja ja
arkielämän taitoja länsimaalaisesta kulttuurista sekä yrittävät siirtää niitä
käytännön avulla Afrikan mantereen ihmisten elämiin. Voidaan ehkä siis
ajatella, että nykyäänkin tuo taakka on annettu valkoisten ihmisten
kannettavaksi, jotta Afrikan mantereen kehitysmaat saataisiin elintasoltaan
länsimaiden tasolle. Kehitysyhteistyöpolitiikkahan on nimenomaan se avaintekijä
tässä suhteessa ja arvostan itse todellakin kehitysyhteistyön toimivuutta
Afrikassa, tuloksia on kyllä saatu aikaan. Kuitenkin kehitettävää ja
parannettavaa riittää vielä hyvinkin paljon, joten tulevaisuuden työnäkymät
itseäni ajatellen näyttävät lupaavilta.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stanley_-_Comment%E2%80%A6_11.png
Yhteistyötä
koulutuksen, politiikan ja terveydenhuollon saralla on Afrikan valtioiden
suuntaan hyvinkin riittävästi sekä tulevaisuudessa ehkä enemmänkin. Täytyy
kuitenkin muistaa, että kaiken yhteistyön takana ovat toimijat eli me ihmiset.
Halukkuus yhteistyöhön ja suhteiden solmimiseen lähtee meistä sekä meidän
toimistamme. Tietysti täytyy muistaa, että raha on maailmaa pyörittävä voima,
joka saa kaikkein vaikeimmankin tapauksen suostumaan yhteistyöhön kunhan vain
hinnasta sovitaan. Haluaisin kuitenkin itse tarkastella tätä valkoisten ja
mustien ihmisten välistä kuilua etenkin ihan tavallisten ihmisten näkökulmasta
katsottuna. Mitä me todellisuudessa ajattelemme toisistamme, toisin sanoen miten
meidän kulttuuriset taustamme vaikuttavat vuorovaikutukseemme, kun kohtaamme
ihmisiä täysin erilaisesta kulttuurista kuin mistä itse olemme lähtöisin?
Malawilainen
ja suomalainen kulttuuri ovat täysin erilaisia tavoiltaan, ihmisiltään, ruoiltaan,
hajuiltaan, maultaan, väreiltä, yhteiskunnalliselta järjestykseltään jne.
Suomalaista kulttuuria voisi kuvailla sanoilla seesteinen, puhdas, kylmä,
hiljainen, järjestelmällinen, turvallinen, sininen, valkoinen,
koivun/saunan/metsän/kirpeän pakkaspäivän tuoksuinen sekä savulohen ja
salmiakin makuinen. Malawilaista kulttuuria voisi taas kuvailla sanoilla
värikäs, meluisa, villi, avoin, kuuma, yhteisöllinen, uskonnollinen, sekava,
kaoottinen, tunnelmallinen, rento/stressitön, riisin/paahdetun
maissin/grillatun kanan/hien tuoksuinen sekä eksoottisen makuinen. Niin kuin
voitte arvata, voidaan todeta että nyt on kyseessä todellakin kulttuuriset
vastakohdat kuin yö ja päivä. Suomessa ihmiset elävät hyvin
yksilöllispainotteista elämää rauhallisen ja eleettömän luonteen omaavina
samoillen marjametsissä(nämä ovat siis stereotypioita, älkää ottako liian
kirjaimellisesti). Malawissa ihmiset elävät ilman aikatauluja sekä nauraen ja jutellen
paljon toistensa kanssa. ”Tunne itsesi vapautuneeksi” on tyypillinen lausahdus,
jonka jokainen kuulee täällä sanottavan. Suomalaisena malawilaiseen kulttuuriin
sopeutuminen on käynyt itseltäni aika kivuttomasti enkä ole kokenut mitään
suurta kulttuurishokkia. Toki turhautumisia ja huonoja päiviä on tullut vastaan
jolloin on tuntunut ettei mikään mene niin kuin pitäisi. En kuitenkaan pysty
olemaan mistään vihainen malawilaisille tai heidän kulttuurisille tavoilleen,
jotenkin tuntuu että ihastun aina uudelleen heidän tapaansa elää päivä
kerrallaan ilman huolia.
Mainitsin
kuitenkin alussa, että malawilaisuuden tarkasteleminen vaaleanpunaisten lasien
läpi voi tuottaa pahojakin pettymyksiä joita on tullut itsekin (ikävä kyllä)
kohdattua tässä matkan aikana. Olen saanut kohdata pettymyksiä malawilaisten
henkilöiden suhteen tai sanotaanko, että olen todennut etten ole enää voinut
luottaa tiettyihin henkilöihin. On paljastunut salailuja sekä valheita joiden
vuoksi luottamus on rikkoutunut täysin. Luottamuksen rikkoutuminen on
surullista etenkin kun se on yksi tärkeimmistä asioista kahden ihmisen välillä
mm. ystävyyssuhteissa eikä sen menettämisen jälkeen ole helppoa korjata sitä. Luottamuksen
rikkoutumisen seurauksena useasti muodostaa itselleen ”suojakuoren” sekä
kasvattaa entisestään kyynistä luonnetta ihmisiä kohtaan. Siksipä uusiin
ihmisiin tutustuminen vaikeutuu entisestään uudessa kulttuurissa jos taustalla
on koko ajan pelko petetyksi tulemisesta tai siitä, että kukaan ei halua
oikeasti olla ystäväsi (taustalla on siis rahan tai jonkin muun vastineen
saaminen vilpittömän ystävyys/seurustelu- suhteen sijaan). Vaikka malawilaiset
täällä kutsuvat meitä valkoisia ystävikseen ja siskoikseen niin tulee
mietittyä, että tarkoittavatko he sitä oikeasti vai ovatko nuokin sanat vain
”tyhjää puhetta”. Olemme saaneet kohdata Zombassa paljon rasismia sekä syrjivää
käytöstä itseämme kohtaan mikä on todellakin tuntunut ikävältä. Olemme siis
saaneet ikävää käytöstä niskaamme myös malawilaisilta kollegoiltamme eli
Chancon opiskelijoilta. Erään kerran olimme lähdössä luokasta terveys- kurssin
luennon päätyttyä. Me suomi- vaihtarit istuskelimme vielä etupulpetissa ja
pakkailimme rauhassa tavaroitamme laukkuihimme, kun luokkaan ryntäsikin jo
toisen kurssin ryhmä sisään. Opiskelijat juttelivat kovaan ääneen keskenään
sekä suoraan sanoen ”riehuivat” tullessaan luokkaan (tyypillistä käytöstä
Chancon opiskelijoilta, anteeksi vain). Yhtäkkiä muutamat naisopiskelijat suoraan
sanoen löivät penaalinsa ja sateenvarjonsa meidän pulpeteillemme vaikka olimme
vielä pakkailemassa tavaroitamme ja istuskelimme pulpettiemme ääressä.
Ilmeisesti kyseiset naiset halusivat varata tietyt pulpetit itselleen ennen
kuin muut ehtisivät. Okei, emme noteeranneet tuon penaalin ja sateenvarjon
lyömistä pahalla, koska luokassa oli muutenkin aikamoinen hälinä päällä. Kuitenkin
pian tuli jostain malawilainen naisopiskelija ihan pulpettini eteen ja suoraan
sanoen läimäytti aikamoisella voimalla koulukirjansa pulpetilleni samalla
katsoen minua kuin halpaa makkaraa sekä kysyen piikittelevällä äänensävyllä:
”Muli banji?!”. Katsoin kyseistä naishenkilöä äimistyneenä ja sopersin
vastaukseksi ”ndili bwino..?”. Tulkitsin tai sanotaanko, että aistin heti
kyseisen henkilön katseesta, eleistä sekä käytöksestä ettei hän pitänyt
valkoisista ihmisistä. Toisin sanoen, kyseinen nainen viestitti käytöksellään
meitä suomi- vaihtareita kohtaan, että ”häipykää niin äkkiä kuin vain voitte
reviiriltäni, te typerät valkoiset muijat”. Me suomi- tytöt katsottiin
toisiamme aika tyrmistyneinä tuon naishenkilön käytöksen jälkeen ja
ihmettelimme, että mitä pahaa olemme oikein tehneet kun saamme osaksemme
tällaista käytöstä oppilaitoksessamme Malawissa. Mehän tulimme tänne vain
vaihto- opiskelemaan ja se siitä, emme ole loukanneet ketään millään tavalla.
Emmehän me edes tunteneet kyseistä naisopiskelijaa, joka toimi hyvin
epäystävällisellä tavalla meitä kohtaan sekä viestitti käytöksellään vihaavansa
meitä. En nyt halua, että kukaan sanoo minun tai ystäväni ylireagoineen tuon
naisen käytöksestä, koska voin sanoa itse tietäväni parhaiten milloin joku ihminen
ei pidä minusta. Sanotaanko, että olen hyvä aistimaan ihmisistä heidän
todelliset tunteensa sekä ajatuksena, joskus se on hyvä juttu ja joskus taas
ei- niin- hyvä.
Suomessa on
tuhansia tai ainakin miljoonia ihmisiä, jotka käyttäytyvät samalla tavoin mm.
mustaihoisia ihmisiä kohtaan, jotka tulevat Suomeen. He viestittävät
käytöksellään etteivät he pidä mustista ihmisistä ja haluavat heidän häipyvän
pilaamasta rakasta kotimaataan. Viha ja tietynlainen pelko erilaisuutta kohtaan
höystettynä ennakko- luuloilla synnyttää rasismia, joka voitaisiin nykyään
luokitella jopa yhteiskuntien epätoimivuuden aiheuttavaksi sairaudeksi. Olen
monia kertoja pohdiskellut ja miettinyt kyynel silmässä sitä miten paha paikka
maailma voikaan olla ihmisten järjettömän käytöksen seurauksena. Kaikki paha on
lähtöisin ihmisistä ja heidän teoistaan, toinen ihminen toiselle on se kaikkein
pahin vihollinen. Suruani lisää myös se kun ajattelen, että voimmeko koskaan
luoda täydellistä luottamus- suhdetta valkoihoisten ja mustaihoisten ihmisten
välille sekä mitkä ovat niitä epäkohtia jotka luovat turhia suojamuureja
välillemme..
Kauppakeskuksen käytävällä
Lilongwessa valkoihoinen nainen käveli käsikädessä pikkuisen malawilaistytön kanssa.
Tytöllä oli yllään vaaleanpunainen huppu- takki ja hiukset veikeästi pienillä
leteillä, jotka oli koristeltu värikkäillä helmillä. Nainen käyttäytyi tyttöä
kohtaan hyvin suojelevaisesti sekä otti hänet välillä hellästi syliinsä kun
pikkutyttö ei jaksanut enää kävellä ostoskeskuksen käytävillä. Nainen kantoi
tyttöä sylissään samalla antaen hellän suukon hänen poskelleen sekä katsoen
tyttöä lämpimällä katseella. Pikkutyttö kiepautti pikkuiset käsivartensa naisen
kaulan ympärille, antoi oman suukkonsa hänen poskelleen sekä huudahti iloisesti
”mum!”. Nainen syleili ja rakasti
adoptiolastaan niin kuin omaansa ihon väristä riippumatta.
Cape Maclearin rannalla oli joukkio
malawilaisia pikkutyttöjä leikkimässä ja joukossa oli myös yksi pellavapäinen
valkoihoinen pikkutyttö. Tytöt leikkivät innoissaan ”seuraa johtajaa”- leikkiä.
Tytöt kävelivät käsi kädessä ja auttoivat valkoihoista pikkutyttöä kävelemään
upottavassa hiekassa rannalla. Malawilaiset pikkutytöt ottivat valkoihoisen
tytön mukaan leikkeihinsä iloisin mielin ja naurulta sekä riemun kiljahduksilta
ei tullut vältyttyä. Lapset todellakin nauttivat toistensa seurasta
vilpittömästi ja jokainen otettiin mukaan leikkiin ihon väristä riippumatta.
Kaveriporukka, joka koostui keski-
ikäisistä miehistä saapui Blantyressa sijaitsevaan baariin istuskelemaan iltaa.
Miesporukka puhui kovaan ääneen ja naurua piisasi ilmoille vaikka millä mitoin.
Välillä seurattiin tiiviisti baarin nurkassa olevan taulutelevision ruutua ja
arvailtiin miten sen illan jalkapallo- matsi tulisi päättymään. Miesporukassa
oli neljä malawilaista miestä sekä yksi valkoihoinen mies. Miehet läimäyttivät
toisiaan kaverillisesti olalle. Jokainen miesporukassa tuli juttuun keskenään
samalla kilistellen olut tuoppejansa sekä kannustaen omaa jalkapallo-
joukkuettaan innoissaan. He juttelivat ja nauroivat keskenään niin kuin parhaimmat
kaverukset tekevätkin ihon väristä riippumatta.
Valkoihoinen nuori mies käveli käsi
kädessä samanikäisen malawilaisen nuoren naisen kanssa eräänä päivänä
kaupungilla. Nuoret vaikuttivat hyvin rakastuneilta ja he katselivat toisiansa
silmiin hyvin onnellisina. Nuori pari meni istuskelemaan ravintolan
ulkoterassille ja tilasivat limsat itselleen. Siinä he istuivat vastakkain
katsellen toisiaan, hymyillen ja hellästi toistensa käsiä silitellen. Välillä
he myös vaihtoivat muutaman suukon keskenään. Poika hipaisi hellästi tytön
hiuksia ja tyttö hipaisi vastavuoroisesti pojan poskea. Nuori pari osoitti
rakkautensa ja välittämisensä toisiaan kohtaan ihon väristä riippumatta.
Olen itse
ollut todistamassa sivustakatsojana kaikkia näitä neljää esimerkkitapausta
siitä miten ihon värillä ei todellisuudessa ole mitään väliä, kun on kyse
rakkaudesta ja ystävyydestä. Rakkaus, välittäminen ja rohkeus ovat asioita,
jotka sitovat kaksi täysin eri maailmaa yhteen. Kaiken oleelliseksi tekee se,
että ansaitsee toisen osapuolen luottamuksen sekä tunteen, että tässä on
ihminen josta välitän oikeasti sekä haluan osoittaa sen hänelle sanoillani ja
teoillani. Vaikka puhuin alussa siitä miten itse olen kohdannut Malawissa oloni
aikana luottamuksen murenemisia ja karvaita pettymyksiä ihmissuhteissa niin
välitän silti jokaisesta kohtaamastani ihmisestä täällä jollain tapaa.
Sanotaanko, että jokainen tuntee itse itsensä ja omat tunteensa parhaiten, kannattaa
toimia omien vaistojensa mukaan. Jokainen meistä täällä kulkee omia polkujaan,
mutta onneksi matkaa ei tarvitse taittaa yksin (ei vaikka olisi yli 15000 km
päässä kotimaastaan)
Niin
kysymys kuuluu, että voimmeko koskaan olla toistemme ystäviä ilman
ennakko-luuloja tai ilman pelkoa erilaisuuden kohtaamisesta? Vastaukseni on,
että voimme jos niin vain tahdomme. Kaikki on kiinni itsestämme. Mikään ei ole
mahdotonta, kun mukana ovat elämän suurimmat voimat eli rakkaus ja ystävyys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti